Liikunnanopettaja Tiina Kirjavainen on koko vartalolla mukana, jotta kaikki lapset saisivat liikkua

Tiina Kirjavainen

"Kaikilla lapsilla on oikeus osallistua toiminnalliseen oppimiseen, välituntileikkeihin, koululiikuntaan ja muuhun koulun toimintaan." Näillä sanoilla alkavat juuri julkaistut Liikuttava koulupäivä -esite ja -video. Esitteen ja videon avulla tuodaan esille faktoja ja vinkkejä siihen, miten kaikki lapset pääsevät osallistumaan yhdenvertaisina kouluissa.

Yhdenvertaisuuden toteuttamisessa vastuu jakautuu mm. koulun, kunnan ja laajemmin koko yhteiskunnan harteille. Mutta isoin yksittäinen tekijä on opettaja - ja hänen asenteensa. Salolaisen Ollikkalan koulun alaluokkien liikunnan- ja luokanopettaja Tiina Kirjavainen on malliesimerkki siitä, miten avoin asenne saa jo yksistään valtaosan esteistä murenemaan.

– Lapset haluavat, että heidät huomataan. Tärkeää on saada kaikki jollain tavalla mukaan, eli sä voit tehdä tämän näin, ja minä lupaan, että kun kokeilet ja yrität, niin minä olen siinä ja tuuletan villisti sinun puolestasi, Kirjavainen avaa ajatusmalliaan.

Ryhmäkoot ovat suuria, ja yhdelle opettajalle on iso haaste pystyä huomioimaan kaikkia, etenkin kun ryhmä on heterogeeninen: yksi on tässä tosi hyvä, toista sen tekeminen ei innosta lainkaan ja kolmas ei vain fyysisesti pysty tekemään sitä. Toinen haaste on jonotuksen pitäminen minimissä, kun liikkujia on paljon ja opettajia vähän.

– Kun on iso ryhmä, pitää olla koko vartalolla mukana. Siinä ei pelkkä oman äänen käyttö riitä, vaan pitää heittäytyä mukaan ja saada sitä kautta lapset innostumaan.

Kirjavainen vierastaa ajatusta siitä, että liikuntatunnit olisivat paikkoja, joissa liikuntaa suoritetaan.

– Me aikuiset olemme niin isossa roolissa tässä. Kyllä ne lapset meistä ottavat mallia. Eli yritetään olla positiivisia, lähdetään siitä, että liikunta on tapa olla. Ei tehdä siitä mitään isoa asiaa. Silloin lapsetkin kasvavat siihen, että liikkuminen on hauskaa ja luonnollista.

Kirjavaisen mukaan erityisesti alaluokkien liikunnassa on hedelmällistä lähestyä asiaa leikin ja vapaamuotoisen pelaamisen kautta sen sijaan, että tankattaisiin tiukkaan lajien sääntöjä ja tekniikoita. Tällainen lähestymistapa helpottaa myös eri lähtökohdista tulevien liikkujien mukaan ottamista.

– Meidän koulussa ei ole tällä hetkellä liikuntarajoitteisia oppilaita, mutta on oppilaita, joilla saattaa välillä olla ongelmia tai haasteita ryhmässä toimimisen tai sosiaalisten tilanteiden kanssa.

Kirjavainen kertoo, että hänen tunneillaan on tarvittaessa vaihdettu normisulkapallomailat ja -pallot käsisulkapalloon, jossa isompisulkaista palloa voi pelata käsin. Lentopallosta voi helpottaa ilmapalloversion ja muutenkin pallopeleihin voi ottaa pehmeämpiä ja kevyempiä palloja. Näkövammaisille suunnattua maalipalloakin pelataan. Paitsi, että se on hauska laji, laittaa pallon äänten kuuntelu silmät peitettyinä rauhattomimmankin keskittymään tai ainakin harjoittelemaan sitä.

Ollikkalan koulu on mukana valtakunnallisessa Liikkuva koulu -ohjelmassa, joten erilaisia liikunnallisia innovaatioita on mukana myös liikuntatuntien ulkopuolella. Kesken koulutehtävien teon käydään välillä tekemässä esimerkiksi matematiikantehtäviä hyppyruudukossa oikean vastauksen sisältävään ruutuun pomppien ja kynän teroitus tapahtuu tasapainolaudan päällä.

Torstaina 10.5. Suomessa vietetään Unelmien liikuntapäivää. Liikuttava koulupäivä -video ja -esite sekä Tiina Kirjavaisen opit avoimesta asennoitumisesta kaikkien liikkeelle saamiseen auttavat toivottavasti siinä, että Unelmien liikuntapäivä olisi nimensä veroinen meille kaikille.